Malíř Honza Homola a jeho dvanáct setkání s Bohem

Dne 31. října se v prostorách Viničního altánu v pražské Grébovce uskutečnila vernisáž malíře a hudebníka Honzy Homoly s názvem Dvanáctero různých forem Boha. Sérii velkoformátových grafik, které jsou zbrusu nové a vytvořené speciálně pro výstavu ve Viničním altánu, představil autor děl spolu s kurátorkou výstavy PhDr. Renátou Mužíkovou. Tato dvojice tvoří duo s názvem Art332 a pod tímto označením prezentuje umělecká díla Honzy Homoly již od začátku letošního roku. První výstavou, kterou představili, byla v únoru výstava v Mánesu a následující proběhla v dubnu v rámci projektu 4Elements v DSC Gallery.

V případě výstavy Dvanáctero forem Boha nebylo třeba mnoho slov o jednotlivých obrazech, neboť každý z nich vykresluje danou scénu skrz krátké napsané příběhy. Každé dílo promlouvá vlastní malbou, což přesně potvrdil i autor, který uvedl svoji výstavu slovy „ Nejraději mluvím tím, že kreslím.“ Obrazy jsou vytvořeny kombinovanou technikou v digitálu a následně ručně domalované s jasným motivem protínajícím každé dílo, o čemž Honza Homola krátce pohovořil.

„Tématem Bůh se zabývám už několik let, ale nikdy jsem nepředpokládal a neplánoval, že se ho zhostím v této podobě. Najednou se mi téma připletlo do tvorby a nakonec se z něj utvořil celek dvanácti situací, ve kterých jsou zachyceny figury v momentu, kdy je Bůh osloví. Nechci ale, aby mé grafiky vyjadřovaly něco hlubokého, osobně jsem totiž člověk, který se nedokáže brát úplně vážně. Odpovídá tomu i způsob kresby, neboť se jedná převážně o karikatury nebo ilustrace s příběhy, které jsou občas možná až trochu klišé. Součástí výstavy je i možnost nahlédnout do mých deníků, které si již dlouho vedu, stále je doplňuji, nechávám zrát, a tak vlastně žádný z nich není prozatím hotový.“

O vzniku výstavy a zajímavém logu Art332 promluvila kurátorka výstavy, která je nedílnou součástí celého projektu. „Pro mě vyjadřuje číslo 332 určitý chaos a neustálé nakročení, tvůrčí cestu Honzy Homoly, neustálé poznávání a touhu po tom stále něco vymýšlet a objevovat. Logo vzniklo před první výstavou v Mánesu a Honza jej vymyslel na koleni během pěti minut během své cesty po Nigerii. V rámci této výstavy prezentujeme i Honzovi deníky, které jsou základem jeho tvorby, protože právě z nich čerpá většinu svých dalších námětů pro obrazy a grafiky. Na obrázku, který vlastně vše odstartoval, je napsán text veď mě ve tmě. Znázorňuje panáčka, který má nakročeno a je pod ním květina, což je pro mě právě symbolem čísla 332. Číslo 333 už je jisté ucelení, avšak 332 je to věčné nakročení“ uvedla ke vzniku loga Renata Mužíková. Zároveň dodala, že osoba, bez které by nebylo možné výstavu ve Viničním altánu zrealizovat, je kurátorka výstav ve Viničním altánu Ivana Beranová. „Byli jsme zde loni v říjnu a neměli jsme fyzicky ani jeden obraz, ale Ivana nám uvěřila a dala naší výstavě konkrétní termín.“

Součástí prezentace byl i hudební doprovod v podání autora a člena hudební skupiny Wohnout, která dne 1. listopadu vydala své deváté album s názvem Miss maringotka. Právě píseň Sladký dřevo z nového alba byla jednou z těch, která zazněla v prostorách příjemného prostředí altánu. „Jedná se o píseň o nejkrásnějším hudebním nástroji, kterým je kytara a vznikla z akordu, který mi připomíná černošské chorály. Poprvé jsem ji veřejně zahrál v kostele v Africe, kde jsme k písni zároveň natočili i videoklip na podporu nemocnice Itibo k financování nákupu dýchacího přístroje. “ Druhá píseň, která oživila vernisáž a zároveň je s tématem výstavy hodně spjatá, byla píseň Svatozář ze starší desky skupiny Wohnout.

Celá vernisáž se nesla ve velmi milé a pohodové atmosféře, kterou Renáta Mužíková i Honza Homola navodili nejen skrz prezentovanou působivou tvorbu, ale i svým vystupováním a přátelským duchem. Jako bonus prezentace jedinečných děl, připravili pro všechny přítomné i malé překvapení ve formě symbolických hostií, kterými byly malé kokosové laskonky ve tvaru obláčků právě s číslem 332. Výstava, která potrvá až do 31. listopadu je prodejní, a tak autor každý obraz vlastnoručně podepsal a přidal označení, kterým se z každého díla stal jedinečný originál. Pokud do konce měsíce zavítáte do pražské Grébovky, doporučuji navštívit milé prostředí Viničního altánu nabízejícího nejen kvalitní vína, ale aktuálně i kulturní zážitek v podobě výstavy Dvanáctero různých forem Boha. Art332, který započal svoji činnost ve velkém stylu výstavou v Mánesu, dokazuje s každým novým projektem, že jít za svým cílem má smysl. Jejich činnost je přínosná nejen pro tvůrce samotné, ale i každého, kdo se skrz obrazy ocitne ve světě autorovi fantazie.

Pokud by čtenáře zajímalo, kde se Honza Homola inspiruje barevností, která protíná jeho tvorbu a jaká je zároveň jeho nejoblíbenější barva, je to bezesporu žlutá a modrá. „Dlouho jsem nevěděl proč, až jsem se jednou podíval na svého otce a vše mi došlo…“ říká s humorem Honza Homola.

Oleg Olegovič Olegov (otec Honzy Homoly)


Honza Homola Art332


Fotogalerii z vernisáže 31.10.2018 naleznete na FB Lucka Hermína Muchová a Hermuch Media (@hermuchmedia)

Honza Homola Art332


Honza Homola Art332


Honza Homola Art332


Honza Homola Art332


Art332

Hermuch Media
Press

Hermuch Media

Hermuch Media (kompletní autorská činnost Lucka Hermína Muchová)
Nabízím články, reportáže, rozhovory, fotografie vlastní nebo na míru dle zakázky, Mantra ...
Offer articles, reportages, photos, Mantra
Hermuch Media
Press