Divadlo v Řeznické představilo Relativitu

Dne 5. listopadu proběhla v Divadle v Řeznické tisková konference k nové inscenaci Relativita, jejíž premiéra je naplánována na 9. listopadu. Povídání o nové hře se zúčastnili ředitelka Divadla v Řeznické Yvetta Srbová, herci Miroslav Táborský, Kateřina Táborská a Lucie Štěpánková. 

Co prozradili o přípravě Relativity a na co se mohou diváci těšit?

Yvetta Srbová, ředitelka a dramaturgyně Divadla v Řeznické

…o nové divadelní inscenaci…

„Dne 9. listopadu proběhne v Divadle v Řeznické nová česká premiéra divadelní hry s názvem Relativita, jejímž autorem je Mark St. Germain. Dalo by se říci, že se jedná o našeho kmenového autora, neboť i naše poslední inscenace Poslední sezení u doktora Freuda, pochází právě od tohoto amerického prozaika. Velmi mě zaujal tím, jak píše a jaká si vybírá témata, a proto jsme s nedočkavostí čekali na další překlad Jitky Sloupové, kterým je právě Relativita. Jedná se o fiktivní setkání Alberta Einsteina a jeho dospělé dcery Liesert, která se opravdu narodila, ale ve dvou letech záhadně zmizela. Einstein se o dceři nikdy ve skutečnosti nezmínil, toto tajemství vyplynulo až v roce 1987 z nalezené soukromé korespondence.

Text inscenace ukazuje ikonu vědeckého světa trošku z jiného světla, což bude pro diváky jistě zajímavé, seznámí se nejen s uznávaným vědcem, ale také s člověkem z masa a kostí. Shodou okolností bude tento velikán slavit 140 let od svého narození, a tak bychom rádi divákům pomohli osvěžit povědomí o této osobnosti formou pochopitelného příběhu plného emocí. Věříme, že na představení přijde i mladší generace, pro kterou je Einstein jistě pouhá ikona muže s rozevlátou bílou hlavou a vypláznutým jazykem. Rádi bychom ho představili i po lidské stránce způsobem, kterým se o něm z učebnic nedozví. Naopak ti, kteří se na hře podílí, studovali jeho život a práci podrobně dlouhé měsíce, abychom divákům představili osobnost s každým detailem pro ni vlastním. Režie se ujal Miroslav Táborský, který stejně jako v inscenaci Odvolání figuruje v pozici režiséra i herce, dále diváci uvidí herečku Kateřinu Táborskou a Lucii Štěpánkovou, která v našem divadle již hrála v přestavení Po zkoušce.“

Miroslav Táborský, herec a režisér inscenace Relativita

…o režii…

 „V případě hry Odvolání bylo zároveň režírovat a hrát úplně jednoduché, avšak Relativita klade v tomto ohledu mnohem větší překážky. Snažil jsem se postupovat velmi podobným způsobem jako u Odvolání, jelikož se jedná o herecké divadlo, které je postaveno především na co nejdokonalejší znalosti textu, detailní práci nejen s textem, ale i situací, charakterem postav, vystaveným dialogem, a především jednání slovem. Podle mého názoru je opravdového hereckého divadla a této schopnosti na současném českém jevišti málo a mě osobně velmi chybělo. Stále se schováváme za rekvizity, hudbu, světla či dekorace, ale aby si stoupli dva herci proti sobě a udělali opravdový dialog, to už dnes úplně běžné není. Jedná se o podobu divadla, kterou jsem vždy obdivoval, na které jsem vyrůstal a kterou si nyní mohu užívat jak v Odvolání, které stále hrajeme, tak i v nové Relativitě. Děj inscenace začíná na ulici, končí na nádraží a 96% hry je jeden dialog v reálném čase v jedné místnosti, což je režisérsky určitým způsobem nevýhodné. Je to ale výzva a myslím, že i díky tomu je hra z divadelního hlediska velice atraktivní.“

…o kolegyních…

„Kolegyni Lucii Štěpánkovou jsem poznal při práci před necelým rokem v divadle Ungelt, kde jsme spolu hráli v inscenaci Život podle Jonesových. Měl jsem pocit, že nám spolu hraní šlo, navíc patří k herečkám citově i herecky vybaveným a je inteligentní, což bylo při obsazování role v Relativitě velice důležité. Její postava ztracené dcery je totiž zralá, inteligentní a schopna vést s Einsteinem velmi racionálně formulovaný dialog, což naznačuje pravděpodobnost, že je mezi nimi biologická spojitost. Je to opravdu vzrušující hra, protože se dotýkáme někoho, kdo je ikonou i symbolem inteligence a moderní vědy. Při obsazování role bylo pro mě velmi důležité najít partnerku, se kterou budu schopen se domluvit a naladit, čehož v tomto případě rozhodně nelituji.

Kateřina Táborská hraje skutečnou postavu, a to hospodyni, která opravdu v životě Einsteina existovala. Byla zároveň i jeho sekretářkou, která s ním strávila velký kus života a po jeho smrti se stala správkyní veškeré pozůstalosti. Na rozdíl od postavy dcery, která má relativně volnou situaci v tom, že ač se jedná o postavu skutečnou, téměř nic se o ní neví, je hospodyně postavou reálnou s jasně danými základy.“                  

…o hudbě…

„Při výběru hudby byl jasnou volbou houslový doprovod, jelikož Einstein hrál na housle a pokoušel se dát hudbě matematický vzorec. Oslovil jsem houslistku Gabrielu Demeterovou a jsem velmi hrdý, že právě tato úžasná sólistka světových orchestrů, stojí za vznikem hudby. I když hrál Einstein Mozarta, osobně jsem nechtěl do hry zakomponovat to, co Einstein hrál, ale odhalit to, co se mu děje v hlavě. Osobně mě k tomu korespondoval pouze Paganiny, protože tím, kdo je Einstein ve vědě, je Paganiny v hudbě. Je houslistou, kterému jeho současníci vůbec nerozuměli, překročil hranici svého  oboru a stejně jako se Einstein proboural do pater fyziky, o kterých se v dané době fyzikům nezdálo, posunul Paganiny hranice houslové hudby.“

Bylo pro Miroslava Táborského a jeho roli Einsteina výhodou, že vystudoval fyziku na pedagogické fakultě?

„ Studium fyziky mi roli trochu ulehčilo a mám pocit, že autor není vystudovaným fyzikem. Jsem trochu pedantický logik a některé drobné prohřešky jsem musel odstranit nebo upravit přes logické fyzikální myšlení s ohledem na srozumitelné vedení diváků. V textu se dostává do konfrontace relativita
a kvantová fyzika, což je rozpor, který stále není vyřešený a trvá dodnes, proto jsem raději využil i služeb odborného poradce. Jedná se o poměrně složité téma k pochopení diváka, což není samotným záměrem hry. Nechceme, aby obecenstvo pochopilo rozdíl mezi relativitou a kvantovou fyzikou, ale aby rozumělo tomu, že se Einstein snaží skrze tento konflikt něco vysvětlit.“         

Věřím, že se diváci mají na co těšit a představení bude stejně úspěšné jako všechny ostatní inscenace z dílny velkého divadla na malé scéně. Herecké obsazení, dramaturgie i předloha inscenace jedinečného autora, jsou příslibem dalšího nadějného projektu, který jistě obohatí kulturní scénu. Shodou okolností a kouzlem nechtěného, byl termín premiéry stanoven na den narozenin Miroslava Táborského, pro kterého se tento den stane jistě dvojnásobnou oslavou.

Fotogalerie: archiv Divadla v Řeznické 

Hermuch Media
Press

Hermuch Media

Hermuch Media (kompletní autorská činnost Lucka Hermína Muchová)
Nabízím články, reportáže, rozhovory, fotografie vlastní nebo na míru dle zakázky, Mantra ...
Offer articles, reportages, photos, Mantra
Hermuch Media
Press